Historia zakładów w Dieppe – sportowe sukcesy Renault




Historia zakładów w Dieppe – sportowe sukcesy Renault

To właśnie w tym roku mija 40. rocznica powstania fabryki Renault w miejscowości Dieppe. Historia zakładu jest ściśle związana z historią sportowych sukcesów Renault, a także przede wszystkim z przejętą przez koncern w latach 70. legendarną marką Alpine. Dziś fabryka w Dieppe produkuje sportowe wersje Renault – modele Clio RS, Megane RS oraz ich wyczynowe odmiany przystosowane do wszelkich rajdów, wyścigów i zawodów sportowych. Jak jednak wyglądała fabryka w Dieppe na przestrzeni lat?

Trudne początki historii…
Rok po zakończeniu II wojny światowej mechanik Jean Redele (żył w latach 1922-2007) założył w Dieppe warsztat samochodowy pod nazwą Societe des Grands Garages de Normandie. Jego ojciec, Emile, pracował jako inżynier w Renault. Oprócz pospolitych napraw silników, skrzyń biegów i innych podzespołów eksploatacyjnych czy też wymiany oleju, w wolnych chwilach Jean Redele zajmował się tuningiem niepozornego Renault 4 CV, którym startował w lokalnych rajdach, m.in. Dieppe Rally. W latach 50. Redele nawiązał regularną współpracę z firmą Renault, przygotowując dla niej auta startujące w rajdach i wyścigach. W krótkim czasie warsztat został rozbudowany, aby sprostać zamówieniom na podrasowane silniki.

Alpine – sportowy sukces
W 1954 roku Redele założył Societe Anonyme des Automobiles Alpine. Nazwa Alpine, nadana na cześć zwycięstwa w rajdzie Coupe de Alpes, stała się synonimem szybkich samochodów budowanych na podzespołach Renault. Pierwsza samodzielna konstrukcja – Alpine A106 – to podzespoły Renault 4 CV w opływowym nadwoziu z włókna szklanego i aluminium (1955). Projekt ten był dziełem Giovanniego Michelottiego. Jej następcą był model A108.

Redele nie poprzestał jednak na laurach. Na początku lat 60. ukazał światu model A110, wykorzystując jednostkę napędową i podzespoły popularnego Renault 8. Ponownie wykonane z włókna szklanego lekkie nadwozie oraz mocny silnik okazały się receptą na sukces. Alpine A110z 1965 roku silnikiem 1.1 (silnik umieszczony z tyłu) miało moc astronomicznych jak na tamte czasy 95KM. Wszystko to przy wadze niewiele ponad pół tony (580kg)!

Licencje na budowę Alpine A110 rozchodziły się jak ciepłe bułeczki. Produkowano ją w Hiszpanii, Meksyku oraz Brazylii i Bułgarii. W Dieppe produkowane były nie tylko znane  A110, ale także wszelkie możliwe wariacje na temat nadwozia: kabriolet, czteromiejscowe coupe GT4, czy coupe (Berlinette).

Budowa fabryki w Dieppe
W 1969 roku rozpoczęło budowę nowoczesnego zakładu w Dieppe. Powstały tam pierwsze turbodoładowane silniki Renault, które kilkanaście lat później weszły do seryjnej produkcji. Talent i doświadczenie Jeana Redele i jego inżynierów był wspierany przez zaplecze technologiczne Renault. Alpine zachowało nazwę, logo i autonomię, stając się faktycznie działem sportowym koncernu i do dziś pozostając legendą.

Sportowe sukcesy
A110 wielokrotnie triumfowała na rajdowych trasach. To właśnie na tym samochodzie Jean-Claude Andruet został najszybszym kierowcą Rajdu Polski 1970, a w 1971 roku załoga Ove Andersson/ David Stone zwyciężyła Rajd Monte Carlo.
Z zakładu w Dieppe pochodził także model Alpine A310 (produkowany w latach 1971-1984). Początkowo silnik pochodził z Renault 17 TS. W późniejszym okresie zastąpiła go jednostka PRV V-6, montowana także w R30. W 1977 roku Guy Frequelin, kierowca A310, zdobył tytuł Rajdowego Mistrza Francji. W tej samej wytwórni budowane były wyścigowe bolidy Renault Alpine A442 oraz A443,  które brały udział w 24-godzinnym wyścigu na torze w Le Mans. W 1978 roku Didier Pironi zwyciężył w tej imprezie, kierując A442 B. Montaż utytułowanego Alpine A110 zakończył się w czerwcu 1977 roku.

Renault w Polsce
Alpine A110 to nie tylko i wyłącznie historia zagraniczna, ale również w części historia i legenda, która miała swoje epizody w kraju nad Wisłą. Podczas Rajdu Polskiego w 1974 roku za kierownicą blisko 200-konnego A110 zasiadł Sobiesław Zasada. Rajdu nie było mu danej jednak ukończyć. Na jednym z oesów samochód został staranowany przez jadący pod prąd cywilny samochód, którym sędzia przewoził karty startowe (ironia losu?). Samochód oczywiście nie nadawał się do dalszej jazdy…

Historia Współczesna

W 1994 roku zakończyła się produkcja ostatniego samochodu noszącego nazwę Alpine – modelu A610. W kolejnych latach w Dieppe budowano sportowe wersje Renault Clio, m.in. legendarne już V6 – godnego następcę 5 Turbo. Obecnie fabrykę opuszczają sportowe wersje Renault Clio i Megane. Jaka będzie jednak przyszłość zakładu? Czy ciągle będą to tylko i wyłącznie sportowe i wyczynowe modele Renault, czy nastąpi „wskrzeszenie” i korzystanie z dorobku marki Alpinie? Wszystkie teorie pozostają tylko w sferze tajemnic i domysłów…

źródło/foto: Renault




1 Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*