Ciężarówki DAF obchodzą 60-lecie




Ciężarówki DAF obchodzą 60-lecie

To już ponad 60 lat, od kiedy pierwsze seryjnie produkowane podwozia samochodów ciężarowych z fabryki N.V. Van Doorne’a w Eindhoven odsłonięto przy wielkim aplauzie całej zebranej publiczności. Dzisiaj DAF to jeden z głównych producentów samochodów ciężarowych, a niewiele osób ma jednak świadomość, iż w przeszłości zajmował się również samochodami osobowymi…

Zakłady założone w 1928 r. przez Huba van Doorne’a, a od 1933 r. znane z produkcji przyczep (Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek), wprowadziły na rynek pierwsze podwozie samochodu ciężarowego już 28 lipca 1949 r. Po uruchomieniu nowych zakładów w styczniu 1950 r. produkcja wzrosła do 2000 (z pierwotnych 500 sztuk), a później do 4000 samochodów ciężarowych rocznie.

Konstrukcja silników
Pierwsze generacje ciężarówek DAF były wyposażane w silniki benzynowe Hercules i diesle marki Perkins. Dopiero pod koniec 1957 r. powstał całkowicie nowy zakład, produkujący na licencji silniki Leylanda. W oparciu o rozwiązania tej marki, DAF opracowywał własne konstrukcje, które później znalazły zastosowanie w seryjnych konstrukcjach.
W 1973 r. zakłady wprowadziły chłodzenie międzystopniowe, zwiększające moc i moment obrotowy, co zaowocowało w konsekwencji oszczędniejszym zużyciem paliwa. Było to pierwsze rozwiązanie tego rodzaju w produkcji samochodów.

Transport międzynarodowy
Międzynarodowy transport drogowy zaczął się rozwijać w połowie lat pięćdziesiątych, a holenderscy spedytorzy stali się znani ze swych przewozów towarowych niemalże w całej Europie. W związku z tym, w 1957 r. DAF wprowadził całkiem nową serię ciężkich podwozi ciężarowych. Wyposażone w kabiny z miejscem do spania dawały ogromny komfort wszystkim kierowcom na trasach międzynarodowych, a tym samym czyniły pracę kierowcy wygodniejszą i bardziej komfortową. W 1962 pokazano model 2600, zaprojektowany specjalnie na potrzeby transportu międzynarodowego – przestronne wnętrze z kabiną sypialną.
W 1985 r. firma wprowadziła tak zwaną przestrzenną kabinę (Space Cab). Kabina była produkowana w wersji z podwyższonym dachem, zapewniającym kierowcy więcej przestrzeni roboczej, życiowej i sypialnej w czasie podróży i postojów. Niecałe dziesięć lat później zmodyfikowano kabinę po raz kolejny – „Super Space”, jak ją nazwano, zapewniać miała jeszcze przestronniejsze wnętrze, a tym samym powiększać przestrzeń „życiową“ jej użytkowników.

Sukces?
Pod koniec lat osiemdziesiątych, zakłady w Eindhoven produkowały około 18 000 ciężarówek rocznie. Po dziesięciu latach, pod koniec lat dziewięćdziesiątych, ilość ta wzrosła do około 25 000 modeli rocznie. W XXI wieku zakłady produkowały już niemal 31 000 samochodów rocznie. W 2008 r., w Eindhoven wyprodukowano prawie 40 000 średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, a do tego ponad 12 000 modeli LF i ponad 12 700 modeli z serii CF i XF105 zmontowano w brytyjskich zakładach Leyland Trucks, co razem dało produkcję sięgającą 65 000 sztuk rocznie.

źródło/foto: DAF




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*